Kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 - w stronę kompetencji ucznia i nauczyciela
Blog → Kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 - w stronę kompetencji ucznia i nauczyciela
Pani Minister Edukacji ustaliła następujące kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025:
- (1) Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- (2) Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- (3) Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- (4) Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- (5) Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- (6) Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- (7) Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Kompetencje, które są widoczne na tej liście, dotyczą bardzo szerokich obszarów. Znajduję jednak punkty wspólne. Wynikają one choćby z rozumienia, czym kompetencje jako takie są. Składają się na nie: wiedza, umiejętności i postawy. Tyle definicja. Jak to rozumieć? Uwielbiam przykłady z codziennego życia. Jeśli wzywamy hydraulika albo udajemy się do lekarza, chcielibyśmy trafić na osoby kompetentne, czyli z wiedzą i umiejętnościami na wysokim poziomie, ale też otwarte, potrafiące wysłuchać, oddane swojej pracy, prezentujące postawę pełną szacunku, zaangażowania, profesjonalizmu. Żyjemy w czasach, które wołają o takie właśnie postawy wobec bezpieczeństwa, zdrowia, wspólnoty i jej dobra, różnorodności czy nowych technologii. Te postawy kształtujemy w uczniach i uczennicach i to punkt wspólny kierunków polityki oświatowej na ten rok. Jak pracować w obszarze kompetencji uczniów i uczennic? Szczególnie w obszarze postaw? Jak je budować? Jak wzmacniać własne kompetencje, czy to w zakresie pierwszej pomocy, czy pracy z grupą zróżnicowaną lub z wykorzystaniem możliwości asystentów AI, żeby pracowało się łatwiej i skuteczniej?
Cieszę się, że mogę zaproponować Państwu szkolenia, które wpisują się w kierunki polityki oświatowej i mogą być dla Państwa wsparciem w pracy z własnymi i uczniowskimi kompetencjami:
- Metoda dramy edukacyjnej na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych w klasach zróżnicowanych
- Program tutoringu rówieśniczego wspierającego dobrostan uczniów, rozwijającego empatię i wrażliwość, szczególnie w grupach zróżnicowanych
- "Mój starszy kolega. Moja starsza koleżanka". Program tutoringu rówieśniczego dla uczniów klas IV i VII szkoły podstawowej
- Zaskocz sztukę z narzędziami TIK. Integracja sztuki z technologią w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Praca z uczniem z tłem migracyjnym - jak wykorzystać potencjał różnorodności kulturowej?
- Różnorodność kulturowa w klasie szkolnej – bariera czy potencjał? O rozumieniu różnicy
- Jak mowę nienawiści zmienić w mowę szacunku i tolerancji - praktyczne wskazówki dla nauczycieli
- Jak rozmawiać z uczniami o fake newsach i dezinformacji? - praktyczne wskazówki do pracy wychowawczej
- Promptuj jak zawodowiec. ChatGPT w pracy nauczyciela
- Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela. ABC darmowych narzędzi
- Wprowadzenie do ChatGPT dla nauczycieli
- Pierwsza pomoc w szkole. Szkolenie dla nauczycieli
- Kształtowanie postaw wobec udzielania pierwszej pomocy. Lekcje wychowawcze i inne formy pracy z dziećmi i młodzieżą