Jak rozmawiać z uczniami o fake newsach i dezinformacji? - praktyczne wskazówki do pracy wychowawczej

W jaki sposób rozpoznać fake newsy i jak radzić sobie z dezinformacją i manipulacją? Jak kształtować myślenie krytyczne? W jaki sposób przygotować i przeprowadzić lekcję wychowawczą na temat współczesnych zagrożeń dla demokracji wynikających z szerzenia dezinformacji? Porozmawiajmy i spróbujmy zrozumieć współczesne zagrożenia płynące z mediów. Poszukajmy wspólnie rozwiązań

Jak rozmawiać z uczniami o fake newsach i dezinformacji? – praktyczne wskazówki do pracy wychowawczej

Szkolenia dla szkółJak rozmawiać z uczniami o fake newsach i dezinformacji? - praktyczne wskazówki do pracy wychowawczej

Szkolenie jest dedykowane Radom Pedagogicznym, które są zainteresowane tworzeniem w szkole warunków do radzenia sobie przez uczniów z problemami związanymi z dezinformacją w mediach i innymi wyzwaniami współczesności.

Elementem szkolenia jest scenariusz zajęć wraz z materiałami pomocniczymi.

Szkolenie wpisuje się w kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26:

(5) Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Tematyka

  • Podstawowe pojęcia: fake news, dezinformacja, manipulacja
  • Fake news – przykłady
  • Rozwój krytycznego myślenia jako przeciwdziałanie dezinformacji
  • Omówienie scenariusza gotowego do wykorzystania w pracy pedagogicznej.
  • Odpowiedzi na pytania: Czym jest fake news i dezinformacja i jakie zagrożenia płyną dla demokracji i społeczeństwa obywatelskiego? W jaki sposób rozwój krytycznego myślenia może przeciwdziałać dezinformacji? W jaki sposób przygotować lekcje na temat fake newsów i dezinformacji?

Przebieg

  • Wykład połączony z dyskusją
  • Omówienie scenariusza zajęć gotowego do wykorzystania w pracy pedagogicznej
  • Rozmowa na temat potrzeb konkretnej szkoły i możliwych rozwiązań

Informacje

Czas: 1.5 - 2 godziny

Forma: online lub stacjonarna

Kontakt

Kto prowadzi szkolenie?

dr hab. Daria Hejwosz-Gromkowska

Pracuję na stanowisku profesora w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jestem autorką i współautorką wielu tekstów naukowych i popularno-naukowych dotyczących edukacji obywatelskiej i edukacji wielokulturowej, na przykład książek: Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii. Studium socjopedagogiczne; Citizenship education in multicultural societies

dr hab. Daria Hejwosz-Gromkowska

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter już dziś, aby nie przeoczyć ciekawych informacji i ofert pojawiających się na stronie