Motywacja, emocje i tożsamość językowa – jak wspierać rozwój ucznia (i swój własny)

Szkolenie, które pokazuje, jak motywacja, emocje i poczucie tożsamości wpływają na przyswajanie języka. Uczestnicy uczą się budować klimat zaufania, stosować wspierający feedback i wzmacniać w uczniach – oraz w sobie – wewnętrzną motywację do uczenia się i rozwoju.

Motywacja, emocje i tożsamość językowa – jak wspierać rozwój ucznia (i swój własny)

Szkolenia dla szkółMotywacja, emocje i tożsamość językowa – jak wspierać rozwój ucznia (i swój własny)

Opis szkolenia

Szkolenie koncentruje się na psychologicznych i społecznych aspektach uczenia się języka – motywacji, emocjach, poczuciu kompetencji i tożsamości językowej. Wychodząc od koncepcji Affective Filter Krashena oraz Self-Determination Theory uczestnicy poznają, jak czynniki emocjonalne i relacyjne wpływają na proces przyswajania języka. Analizie poddane zostaną sposoby budowania motywacji wewnętrznej poprzez autonomię, poczucie sprawstwa i relacje, a także strategie nauczycielskie obniżające lęk komunikacyjny i wzmacniające zaufanie w klasie.

Szkolenie wpisuje się w kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26:

(8) Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Szczególna uwaga zostanie poświęcona stylowi korygowania błędów i jego roli w utrzymaniu motywacji uczniów. Korekta językowa będzie tu rozpatrywana jako forma informacji zwrotnej o charakterze relacyjnym, nie kontrolnym. Uczestnicy nauczą się, jak unikać reakcji blokujących (nadmierne poprawianie, przerywanie wypowiedzi) i jak stosować tzw. feedback wspierający: delikatny, refleksyjny, oparty na zaufaniu i empatii. Dzięki temu uczniowie zaczynają postrzegać błędy jako naturalny etap nauki, a nie porażkę.

Część warsztatowa obejmuje pracę nad "mapą tożsamości językowej ucznia", analizę typowych sytuacji komunikacyjnych w klasie oraz refleksję nad rolą nauczyciela jako uczestnika i modela procesu uczenia się. Uczestnicy stworzą również krótki plan własnego rozwoju językowego i motywacyjnego.

Cele szkolenia

Po ukończeniu szkolenia uczestnik/uczestniczka:

  • opisuje mechanizmy motywacyjne według Self-Determination Theory (autonomia, kompetencja, relacja) i wyjaśnia ich wpływ na przyswajanie języka;
  • analizuje wpływ stylu korekty błędów na motywację wewnętrzną i poczucie kompetencji ucznia;
  • stosuje zasady konstruktywnego, empatycznego feedbacku, który wzmacnia relację nauczyciel–uczeń i obniża lęk komunikacyjny;
  • interpretuje zjawisko tożsamości językowej jako części rozwoju osobistego i społecznego ucznia;
  • projektuje działania dydaktyczne wspierające rozwój językowej tożsamości ucznia (np. autorefleksja, praca z emocjami, komunikacja w autentycznych sytuacjach);
  • opracowuje osobisty plan samorozwoju językowego i refleksji pedagogicznej.

Korzyści dla uczestników

  • umiejętność świadomego wspierania motywacji uczniów poprzez klimat klasy, relację i styl korekty błędów;
  • wzrost kompetencji interpersonalnych i emocjonalnych nauczyciela – jako facylitatora procesu przyswajania, nie tylko przekaziciela wiedzy;
  • lepsze rozumienie związków między błędem, emocją i tożsamością językową ucznia;
  • rozwój kultury refleksyjnego uczenia się i nauczania – nauczyciel jako uczący się, wspierający innych w procesie samorozwoju;
  • konkretne narzędzia: karta „Mapa tożsamości językowej ucznia”, arkusz „Plan językowego samorozwoju”, zestaw pytań refleksyjnych o feedback.

Informacje

Czas: 1.5 - 2 godziny

Forma: online lub stacjonarna

Kontakt

Kto prowadzi szkolenie?

dr Dobrochna Hildebrandt - Wypych

Kształcę nauczycieli, którzy uczą z pasją. Od niemal dwóch dekad pracuję w świecie edukacji - na styku języka, psychologii i dydaktyki. Kształcę przyszłych nauczycieli języków obcych, prowadzę zajęcia z metodyki nauczania, psychologicznych podstaw uczenia się i przyswajania języka w róznych grupach wiekowych oraz nowoczesnych podejść do nauki języków obcych.

Jestem nauczycielką języka angielskiego - z doświadczeniem zarówno w EFL (English as a Foreign Language), jak i ESL (English as a Second Language), a także w nauczaniu języka specjalistycznego: English for Educational Purposes. Pracuję z dziećmi, młodzieżą i młodymi dorosłymi (studentami) - w sali, online i międzynarodowo.

Od ponad 20 lat jestem wykładowczynią akademicką oraz praktykującą nauczycielką języka angielskiego. Prowadzę również kursy i moduły w języku angielskim dla studentów zagranicznych, dotyczące socjologii edukacji, polityki edukacyjnej Unii Europejskiej oraz współczesnych trendów w nauczaniu. W pracy łączę naukową refleksję z praktyką — inspiruję nauczycieli, by uczyli mądrze, kreatywnie i z uważnością na ucznia. Fascynuje mnie rozwój metodyki, rola emocji w uczeniu się i to, jak nowe technologie (AI, narzędzia cyfrowe) mogą wspierać nauczyciela, a nie go zastępować.

Wierzę głęboko, że dobry nauczyciel to ten, który sam nie przestaje się uczyć - i właśnie do takiego rozwoju zapraszam w moich szkoleniach i zajęciach.

dr Dobrochna Hildebrandt - Wypych

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter już dziś, aby nie przeoczyć ciekawych informacji i ofert pojawiających się na stronie