Jak uczymy się języka - mózg, emocje i komunikacja wielozmysłowa

Szkolenie, które łączy naukę o mózgu, emocjach i ruchu, pokazując, jak przyswajamy język – nie tylko ucząc się go, lecz doświadczając. Uczestnicy odkrywają, jak tworzyć lekcje, w których błąd staje się sygnałem rozwoju, a gest, emocje i zrozumiały przekaz wspierają naturalne przyswajanie języka.

Jak uczymy się języka - mózg, emocje i komunikacja wielozmysłowa

Szkolenia dla szkółJak uczymy się języka - mózg, emocje i komunikacja wielozmysłowa

Opis szkolenia

Szkolenie poświęcone jest neurokognitywnym i psychologicznym mechanizmom uczenia się języka. Uczestnicy poznają, jak mózg przetwarza, zapamiętuje i automatyzuje język oraz jak język jest przyswajany, a nie tylko nauczany, zgodnie z teorią S. Krashena (1982). Omówione zostaną kluczowe procesy - uwaga, pamięć robocza, konsolidacja, automatyzacja - oraz znaczenie emocji i motywacji w kodowaniu informacji.

Szkolenie wpisuje się w kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26:

(8) Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Ważnym elementem szkolenia jest refleksja nad rolą błędu w procesie przyswajania języka. Z perspektywy Monitor Hypothesis Krashena nadmierne skupienie na poprawności uruchamia mechanizmy kontrolne, które hamują spontaniczność, natomiast błąd jest niezbędnym sygnałem uczenia się (Deahene, 2020) - uruchamiającym korekcyjne procesy mózgowe. Uczestnicy poznają strategie korygowania błędów, które nie podnoszą filtra afektywnego, lecz wspierają samoświadomość i rozwój ucznia: reformulację (recasting), korektę opóźnioną, sygnały niewerbalne (gest, mimika, kontakt wzrokowy).

Szkolenie ma charakter interaktywny – obejmuje mini-wykład, ćwiczenia w parach i mikro-warsztat, w którym uczestnicy projektują własne zadania lekcyjne z elementami gestu, ruchu i emocji. Omówiona zostanie także rola komunikacji niewerbalnej i gestów w przyswajaniu języka (Goldin-Meadow, 2014), które wspierają rozumienie i utrwalanie znaczeń poprzez aktywizację tych samych obszarów mózgu, które przetwarzają język.

Cele szkolenia

Po ukończeniu szkolenia uczestnik/uczestniczka:

  • wyjaśnia pięć hipotez Krashena oraz znaczenie pojęcia zrozumiałego inputu (i + 1) w procesie przyswajania języka;
  • charakteryzuje mechanizmy uczenia się języka z perspektywy neurokognitywnej (Dehaene: uwaga, powtarzanie, konsolidacja, automatyzacja);
  • rozpoznaje i interpretuje różne typy błędów językowych, traktując je jako naturalny sygnał uczenia się, a nie deficyt;
  • dobiera adekwatne strategie korekty błędów (recasting, self-correction, feedback opóźniony) z uwzględnieniem emocji ucznia i obciążenia poznawczego;
  • projektuje krótkie zadania dydaktyczne wspierające przyswajanie języka poprzez zrozumiały input, gest, wizualizację i ruch;
  • stosuje metody obniżania filtra afektywnego w praktyce klasowej (klimat emocjonalny, humor, komunikacja niewerbalna).

Korzyści dla uczestników

  • zrozumienie, jak działają mózg i emocje w procesie przyswajania języka oraz jak przełożyć tę wiedzę na projektowanie lekcji;
  • rozwinięcie kompetencji w zakresie korygowania błędów w sposób wspierający, który nie hamuje komunikacji;
  • gotowe narzędzia: lista strategii "feedbacku niskiego napięcia", mini-checklista "lekcji przyjaznej mózgowi" oraz arkusz planowania zadań opartych na inputcie i gestach;
  • wzrost świadomości roli emocji, bezpieczeństwa i ruchu w uczeniu się - także w samorozwoju nauczyciela.

Informacje

Czas: 1.5 - 2 godziny

Forma: online lub stacjonarna

Kontakt

Kto prowadzi szkolenie?

dr Dobrochna Hildebrandt - Wypych

Kształcę nauczycieli, którzy uczą z pasją. Od niemal dwóch dekad pracuję w świecie edukacji - na styku języka, psychologii i dydaktyki. Kształcę przyszłych nauczycieli języków obcych, prowadzę zajęcia z metodyki nauczania, psychologicznych podstaw uczenia się i przyswajania języka w róznych grupach wiekowych oraz nowoczesnych podejść do nauki języków obcych.

Jestem nauczycielką języka angielskiego - z doświadczeniem zarówno w EFL (English as a Foreign Language), jak i ESL (English as a Second Language), a także w nauczaniu języka specjalistycznego: English for Educational Purposes. Pracuję z dziećmi, młodzieżą i młodymi dorosłymi (studentami) - w sali, online i międzynarodowo.

Od ponad 20 lat jestem wykładowczynią akademicką oraz praktykującą nauczycielką języka angielskiego. Prowadzę również kursy i moduły w języku angielskim dla studentów zagranicznych, dotyczące socjologii edukacji, polityki edukacyjnej Unii Europejskiej oraz współczesnych trendów w nauczaniu. W pracy łączę naukową refleksję z praktyką — inspiruję nauczycieli, by uczyli mądrze, kreatywnie i z uważnością na ucznia. Fascynuje mnie rozwój metodyki, rola emocji w uczeniu się i to, jak nowe technologie (AI, narzędzia cyfrowe) mogą wspierać nauczyciela, a nie go zastępować.

Wierzę głęboko, że dobry nauczyciel to ten, który sam nie przestaje się uczyć - i właśnie do takiego rozwoju zapraszam w moich szkoleniach i zajęciach.

dr Dobrochna Hildebrandt - Wypych

Zapisz się na newsletter

Zapisz się na newsletter już dziś, aby nie przeoczyć ciekawych informacji i ofert pojawiających się na stronie